טיפול בלקויי למידה

מרץ 21, 2011 על ידי מערכת

בשנים האחרונות המודעות לליקויי למידה עברה מהפכה של ממש. יותר אנשים מאובחנים כסובלים מליקויי למידה ודרכי ההתמודדות עם הלקות השתפרו לאין שיעור. ליקויי למידה הוא ביטוי כללי לקשת של לקויות אשר פוגעות ביכולות לבצע פעולות קוגניטיביות מסוימות ומשפיעות על היכולת של האדם לתפקד בלימודים ובעבודה ויש לא מעט סימפטומים של ליקויי למידה. לקות למידה איננה לקות אינטליגנציה ואינה מונעת מהאדם לממש את מלוא הפוטנציאל הקוגניטיבי והאינטלקטואלי שלו, אך היא בהחלט מציבה קשיים משמעותיים בפני הסובל מלקות הלמידה. עם זאת, בשנים האחרונות התפתחו מספר גישות לטיפול בלקויי למידה אשר מאפשרות שיפור משמעותי באיכות החיים של הסובלים מליקויי למידה.

לקות למידה היא מצב כרוני

כאשר מדברים על ליקויי למידה ועל טיפולים בליקויי למידה, חשוב מאוד להבין שמדובר במצב כרוני אשר איננו ניתן לריפוי מלא. לקות למידה היא מצב מורכב המושפע משילוב של גורמים נוירולוגיים, רגשיים והתנהגותיים ולמעשה לא ניתן לנטרל את הלקות באופן מלא. לכן, הטיפולים הקיימים לליקויי למידה לא מנסים לרפא את הלקות אלא להקנות כישורים ומיומנויות המאפשרים התמודדות יעילה עם הקשיים שמציבה הלקות.

הוראה מתקנת כטיפול בליקויי למידה

הוראה מתקנת היא ככל הנראה הטיפול הנפוץ ביותר בליקויי למידה. יתרונה הגדול הוא שהיא יעילה לשימוש עבור כל סוגי ליקויי הלמידה השונים. מטרתה של ההוראה המתקנת היא לעזור לילד או למבוגר לרכוש את המיומנויות הקוגניטיביות שנפגעו אצלו ושהוא מתקשה לרכוש במסגרת בית הספר על ידי מתן עזרה אישית המותאמת ללקות הלמידה האינדיבידואלית שלו. התלמיד מקבל עזרה אישית אשר עוזרת לו להשלים את הפער שהוא יצר עם חברי הכיתה. כמו כן, במקרים רבים העזרה האישית והיחס האישי תורמים להעלאת הערך העצמי של התלמיד, אשר נפגע פעמים רבות בעקבות לקות הלמידה.

אחד המרכיבים החשובים ביותר בהוראה מתקנת היא זיהוי של נקודות החוזק של הילד. כל אדם מכיל נקודות חולשה וחוזק. לקות למידה היא נקודת חולשה משמעותית כמובן ועל מנת להתמודד איתה, יש למצוא את נקודות החוזק של הילד ולחזק אותן. למשל, ילד המוכשר בציור יכול לענות משילוב של הציור בהוראה המתקנת כאמצעי ללימוד עקרונות מתמטיים וכך להתמודד עם דיסקלקוליה, שהינה לקות למידה המקשה על ביצוע והבנה של פעולות מתמטיות.

תמיכה רגשית במסגרת טיפול בליקויי למידה

אחד הסימפטומים המשמעותיים של ליקויי למידה הוא בכלל לא סימפטום קוגניטיבי אלא סימפטומים רגשיים. ילדים לקויי למידה מרגישים בדרך כלל שהם פחות טובים מילדים אחרים. ילדים עוסקים הרבה מאוד בהשוואה חברתית ומנסים למקם את עצמם ביחס לאחרים. כאשר ילדים הסובלים מליקויי למידה מתקשים בלימודים ולא מקבלים ציונים גבוהים כמו שאר החברים שלהם למרות המאמצים המרובים שהם משקיעים בלמידה, הם מרגישים טיפשים, לא מוצלחים ובאופן כללי הערך העצמי שלהם יורד. לכן, כל טיפול בליקויי למידה צריך להכיל מרכיב משמעותי של תמיכה רגשית אשר תחזק את הערך העצמי של הילד. במקרים רבים נהוג לשלב בין הוראה מתקנת לטיפול פסיכולוגי וכך "לתקוף" את הבעיה משני הכיוונים ולהשיג אפקט משמעותי של הקלה רגשית והצלחה קוגניטיבית.

פוסטים נוספים בנושא

תגיות

שתף חברים

כתוב תגובה