5 טיפים שלא תרצו לפספס: איך להתכונן לבדיקת נאותות?

אנחנו חושבים שאפשר להגיד פה אחד: בדיקת נאותות זה לא כיף (אם הכרתם מישהו שנהנה שתפו אותנו). מעבר לעובדה שזה לא המשימה המרגשת ביותר בניהול של סטארט-אפ, זה שלב קריטי בהשגת מימון. הדרך להמתיק את הגלולה היא לעשות את זה נכון. אם חשבתם על סבבי גיוס או על אקזיט, הבאנו

אנחנו חושבים שאפשר להגיד פה אחד: בדיקת נאותות זה לא כיף (אם הכרתם מישהו שנהנה שתפו אותנו). מעבר לעובדה שזה לא המשימה המרגשת ביותר בניהול של סטארט-אפ, זה שלב קריטי בהשגת מימון. הדרך להמתיק את הגלולה היא לעשות את זה נכון. אם חשבתם על סבבי גיוס או על אקזיט, הבאנו לכם 5 טיפים להכנה טובה לבדיקת נאותות.

מה כל כך מפחיד בבדיקת נאותות?

בדיקת נאותות היא למעשה החקירה של הסטארט-אפ שגם אתם וגם המשקיעים שלכם תעשו לפני השקעה או מכירה. על ידי הביצוע שלה תוכלו להכיר טוב יותר את הסטארט-אפ שלכם. המטרות של הבדיקה הן:

  • לרכוש הבנה עמוקה יותר של הסטארט-אפ וההשקעה.
  • לבחון ולהבין את הסיכונים האפשריים.
  • לבדוק את התוכנית העסקית והצמיחה הצפויה של הסטארט-אפ.
  • ליצור אמון ושיתוף פעולה בינכם לבין המשקיעים.

בדיקת נאותות לרוב כוללת פגישות עם מנכ"ל הסטארט-אפ, סמנכ"ל הכספים וחברי ההנהלה. בנוסף החלק העיקרי הוא סקירה של מסמכי הסטארט-אפ, כולל מודלים עסקיים ופיננסיים, דוחות כספיים, החזרי מס, חוזים משפטיים, הגשות קניין רוחני, הסכמי עובדים ועוד (הרבה). אז מה חשוב לדעת בהכנה אליה?

1. היו כנים

תתרגלו לבצע שיחות כנות וטבעיות. היו כנים עם עצמכם ותבחרו מראש את אזורי הסיכון שלכם לפני שאתם מתחילים בתהליך. אם אתם מודעים לסיכונים של הסטארט-אפ, אתם יכולים להיות מוכנים לאתגרים לאורך התהליך. לכל סטארט-אפ יש פוטנציאל סכנה, אין צורך להסתיר זאת. משקיעים רוצים לעבוד אתכם ולתמוך בכם, הם יעריכו אם תהיו שקופים לגבי האתגרים. כך תוכלו לבנות מערכת יחסים חזקה עם המשקיעים.

2. תתעדו ותאחסנו מידע כבר מההתחלה

בבדיקת נאותות יצפו מכם לשתף מידע רב עם המשקיע, החל מטפסי מס ועד למסמכים משפטיים. לכן כדאי לתעד מידע חשוב על הסטארט-אפ כמה שיותר מוקדם, וכמה שיותר מסודר.

3. תשאלו שאלות

כל ארגון וכל משקיע מבצע את התהליך בצורה שונה. תוודאו שאתם מבינים כמה זמן הבדיקה תימשך ומה בדיוק הם דורשים מכם. אל תפחדו לבקש הבהרות על המסמכים שהם מבקשים. עשו רושם שאתם בטוחים שיותר מידע יספק תועלת בשבילכם ובשביל המשקיעים.

4. היעזרו במומחים

בדיקת נאותות הופכת לעול בעיקר כאשר לא יודעים מאיפה להתחיל. אם תיעזרו במומחים חיצוניים, תוכלו לחסוך לעצמכם כאב ראש ולבצע את הבדיקה ביעילות. לדוגמא, סמנכ"ל כספים (CFO) חיצוני הוא איש מקצוע אשר אחראי לניהול הפיננסי של הסטארט-אפ. CFO מבצע ניהול סיכונים פיננסיים, טיפול בנושאי השקעות ומיסוי, ניהול נתונים פיננסיים ועוד. CFO חיצוני מיומן, מגיע עם ניסיון בבדיקות נאותות ויכול להקל על התהליך ולשפר את התוצאה שלו.

5. ראו בבדיקת נאותות כהזדמנות

זו הזדמנות נהדרת למצוא זמן לרפלקציה על הסטארט-אפ שלכם, להעריך את הסיכונים והערך שלו. אולי זה לא מהנה, אבל זה חשוב לנצל את היתרונות שהיא נותנת. בנוסף, זו הזדמנות לבחון האם הסטארט-אפ והמשקיע הם השידוך הנכון.

בדיקת נאותות היא תהליך בעל ערך רב לארגון ולכל מי שלוקח בו חלק. היא מאפשרת לך להיכנס לעומק הסטארט-אפ והפעילות שלו. בזכותה, תוכלו לשקול באור חדש תהליכים ואסטרטגיות להמשך הדרך, ולהצעיד את הסטארט-אפ לעבר מימון וצמיחה.

תוכלו לקרוא עוד על איך להתכונן לבדיקת נאותות כאן.

    Scroll to top caret