הורים: מה שתבקרו ומה שתשבחו – זה מה שתקבלו. ראו הוזהרת!

בשנות הששים נהגו לקרוא לזה "ליטופים חיוביים" או warm fuzzies. אם אתם הורים שרוצים לגדל ילדים בריאים מבחינה רגשית, לא תוכלו לעשות זאת ללא הליטופים החיוביים הללו. במאמר זה, אתם עומדים לקבל הדרכת הורים מפורטת למדי לגבי אחד הכלים היעילים ביותר שאני מכירה. ליטופים מגיעים הן באריזה מילולית והן באריזה

בשנות הששים נהגו לקרוא לזה "ליטופים חיוביים" או warm fuzzies. אם אתם הורים שרוצים לגדל ילדים בריאים מבחינה רגשית, לא תוכלו לעשות זאת ללא הליטופים החיוביים הללו.
במאמר זה, אתם עומדים לקבל הדרכת הורים מפורטת למדי לגבי אחד הכלים היעילים ביותר שאני מכירה.

ליטופים מגיעים הן באריזה מילולית והן באריזה לא מילולית. האריזה המילולית כוללת מילים שילדים מרגישים איתן טוב כגון שבחים, תיכנות חיובי (המשיכו לקרוא, תבינו מה זה), חיזוקים חיוביים ואימון רגשי. האריזה הלא מילולית כוללת מעשים שמרגישים טוב ושילדים (כמו כולנו) מעריכים כגון חיוכים, נגיעות עדינות, מתנות ומשחקים.

הורים

שבחים

שבחים הם אחד הכלים החשובים ביותר העומדים לרשותינו כהורים. הם יעילים יותר מעונשים משום שהם משיגים תוצאות יותר עקביות ובטוחות ללא תופעות לוואי שליליות. ענישה, לעומת זאת, לפעמים משיגה תוצאה בטווח המיידי בלבד, בדרך כלל לא עובדת וכמעט תמיד גובה מחיר כבד.

ילדים מאד אוהבים שבחים.
הם אוהבים לשמוע כשהם בדרך הנכונה, ושהם עושים את הדברים הנכונים.

ילדים אוהבים לדעת שאתם ההורים גאים בהם. השבחים שלכם גורמים להם לרצות עוד, לכן הם מתנהגים טוב יותר כאשר אתם מחזקים את התנהגותם בעזרת שבחים. מה שתשבחו – זה מה שתקבלו.
לרוע המזל, תקבלו גם כל מה שתעבירו עליו ביקורת. אז היזהרו!

הכלל הוא: כל דבר שאתה מתמקד עליו, כל דבר שתתן לו תשומת לב – תחזק ותקבל ממנו עוד. אם תחזקו התנהגות חיובית (מה שנחשב לחיובי בעיניכם) על ידי שבחים או תשומת לב חיובית, הילדים יספקו עוד התנהגות חיובית. אז מיצאו התנהגויות חיוביות ושבחו אותם באופן עקבי.

שיחת בוקר טיפוסית יכולה להישמע כך:

"הי, תראה כמה מהר יצאת מהמיטה! כל הכבוד! ואני רואה שאתה כבר לבוש – פנטסטי! יופי איך שסידרת את המיטה שלך הבוקר. תמשיך כך – נתראה במטבח בעוד כמה דקות. וואו – איך הגעת לכאן כל כך מהר? אתה ממש זריז ויעיל הבוקר. אני מנחשת שתהיה מוכן הרבה לפני ההסעה. אני רואה שהכנת את הקערה שלך. אתה צריך עזרה עם החלב?"

וודאו שהשבחים שלכם מאד ספציפיים – הגידו לילדים שלכם בדיוק מה מוצא חן בעיניכם. הימנעו מאימרות כלליות כגון: "אתה ילד טוב". אמרות כאלו לא רק שהן חסרות תועלת (מכיוון שהן לא מספקות לילדים מספיק מידע לגבי מה הם צריכים לעשות) הן גם יכולות להיות מסוכנות, מכיוון שהן עלולות להוביל את הילד לחשוש שטעויות אנוש יהפכו אותו ל "ילד רע".

וודאו שהשבחים שלכם טהורים – אל תערבבו אותם עם אימרות שליליות. הימנעו מלהגיד "אבל", למשל: "אני אוהבת איך שאת משתמש במזלג שלך אבל אני לא אוהבת איך שאת אוכלת עם פה פתוח". המילה "אבל" משמשת כמחק, והחא מוחקת את מה שבא לפניה, את החלק החיובי של המשפט. אם זה ממש הכרחי – חלקו את המסרים שלכם למשפטים נפרדים, למשל :"אני אוהבת איך שאת משתמשת במזלג שלך. ככה אוכלים. אם גם תאכלי עם פה סגור – תהיי גברת נימוסים בכבודה ובעצמה".

זכרו – אחד הכלים החשובים והעוצמתיים שלנו כהורים הוא שבחים חיוביים ספציפיים. השתמשו בהם בנדיבות. ואל תדאגו – הם לא מנפחים את הראש ולא גורמים שום נזק גופני אחר. הם כן יגרמו לילדים שלכם לעשות עוד ממה שאתם רוצים שיעשו!
אזהרה: למרות שאתם יכולים להשתמש בכמות בלתי מוגבלת של שבחים, השתמשו תמיד בכמות שווה של תשומת לב חיובית ללא תנאי. כי אם ילדך יקבל תשומת לב חיובית רק כתנאי להתנהגות טובה, הוא למעשה עלול להרגיש לא נאהב. אז וודאו שלפחות מחצית מתשומת הלב החיובית שהוא מקבל נתנת באופן חופשי לא תנאים מוקדמים או אחרים.

במילים אחרות, אמרו לו, או הראו לו, שאתם אוהבים אותו ללא סיבה! תנו מחצית מהחיבוקים, נשיקות, מתנות ומילים טובות מכיוון שמגיע לו (על התנהגות חיובית) והמחצית השניה תנו סתם כך כשהוא עובר לידכם, או פשוט כי הוא קיים.
כששאלתי פעם את אבי איך הוא ידע שאוהבים אותו בילדותו הוא אמר "בכל פעם שנכנסתי לחדר בו אבא שלי ישב, הפנים של אבא שלי היו זורחות".

"תיכנות חיובי" – מה זה הדבר הזה?

כאשר אנו משבחים ילד, נוכל ללכת צעד אחד נוסף על מנת להגביר באופן ניכר את עוצמת ההורות שלנו. צעד זה נקרא "תיכנות חיובי".
חישבו על עצמכם כמעין מהפנטים. במהלך 10 או 15 השנים הראשונות של ילדיכם, הם נמצאים במעין טראנס והם ניתנים להשפעה במידה רבה מאד. כן, אתם מהפנטים את הילדים שלכם. תגידו להם שהם טיפשים והם יחשבו שהם אכן טיפשים. תגידו להם שם אנוכיים והם יספגו יאמינו לכם לחלוטין.
כל מה שתגידו – יתקבל עמוק בתוך מוחם הבלתי מודע, עמוק בפנים במקום שבו הם מגבשים את הזהות שלהם, שתלווה אותם עד יומם האחרון.

אם כך, כמובן שאנו יכולים להשתמש בכוח שלנו להפנט אותם באופן חיובי. אנו יכולים לעזור להם לצאת מהילדות שלהם כשהם מאמינים שהם חכמים, אחראים, עוזרים, נדיבים, אמיצים, מתחשבים, דייקנים, חזקים, נחושים, סבלניים, מסודרים ובאופן כללי נפלאים. הכל תלוי במה אנו אומרים.
אז איך עושים את זה? עשו רשימה של מילים שהייתם רוצים להשתמש בהן כשתתארו את ילדיכם בעתיד, כשיגדלו. עכשיו, תוודאו שאתם משתמשים במילים אלו ביום יום בהווה, כל עוד אתם מגדלים אותם. זה נקרא "תיכנות חיובי".

יש רק טריק אחד לעניין זה: על המילים להיות מחוברות לשבח ספציפי, אחרת לא יאמינו להן. כאשר המילה מחוברת לשבח על התנהגות שהילד יודע שהוא עושה, הוא יאמין לתווית האופי ויתייק אותה בתיקיית הערך העצמי שלו. וערך עצמי חיובי מוביל להתנהגות חיובית.

להלן כמה דוגמאות לאיך תיכנות חיובי יכול להישמע:

"תודה שהנמכת את הטלוויזיה. זה היה מאד מתחשב מצידך"
"וואו, מצאת דרך לתקן את המחשב בעצמך. איזה חכם אתה"
"אתה כבר מוכן לבית הספר? אתה מאד מאורגן הבוקר"
"אני רואה שנתת לאחותך את הבובה. זה מאד נדיב מצידך"
"חיכיתם הרבה זמן לרופא הבוקר. הייתם מאד סבלניים"
"אהבתי את איך שהקשבת לי ועשית את זה מיד. לזה אני קוראת שיתוף פעולה"
ברגע שהתיכנות החיובי נספג לתוך תחושת העצמי, הוא הופך לחשיבה ומשפיע על התנהגות עתידית בצורה כזאת:
"אני אדם שמשתף פעולה, אז אעזור לפנות את השולחן"
"אני בחור חכם, אז אני יכול להתמודד לבד עם שיעורי הבית האלו בחשבון"
"יש לי טעם טוב בבגדים, אז אני יכולה להיראות טוב"
"אני ילדה מסודרת, אז אוכל לסדר את הבלאגן הזה צ’יק צ’ק"

ועוד טיפ קטן לסיכום – תיכנות חיובי עובד גם על בני זוג!!

הכותבת: מיכל אייל, עוסקת בהדרכת הורים למעלה מ 20 שנה. מוסמכת מטעם הארגון הבינלאומי למען ילדים ומשפחות, ארה"ב. כיום מיכל עוסקת בעיקר בהכוונת הורים פרטנית בבית המשפחה (בפורמט "סופר נני") ו/או בקליניקה בנווה אילן, ליד ירושלים או בחיפה.

    Scroll to top caret