הקלות ללקויי למידה

ליקויי למידה דורשים התמודדות מורכבת מאוד מצד הסביבה ובמיוחד מצד האדם הסובל מהם. כפי שאפשר ללמוד משמם, ליקויי למידה משפיעים על היכולת של האדם להתמודד עם מטלות קוגניטיביות הקשורות ללמידת חומר חדש ושימוש בו. ישנם סוגים שונים של ליקויי למידה, כפי שתוארו במאמרים קודמים, כאשר הנפוצים שבהם הם ליקויי הקריאה

ליקויי למידה דורשים התמודדות מורכבת מאוד מצד הסביבה ובמיוחד מצד האדם הסובל מהם. כפי שאפשר ללמוד משמם, ליקויי למידה משפיעים על היכולת של האדם להתמודד עם מטלות קוגניטיביות הקשורות ללמידת חומר חדש ושימוש בו. ישנם סוגים שונים של ליקויי למידה, כפי שתוארו במאמרים קודמים, כאשר הנפוצים שבהם הם ליקויי הקריאה והכתיבה (הידועים בשם דיסלקציה ודיסגרפיה) וליקויי החשיבה המתמטית (המוכר בשם דיסקלקוליה).

על מנת להצליח להתמודד ביעילות עם ליקויי למידה יש להבין שמדובר במצב מתמשך הנובע מגורמים רבים ובדרך כלל לא ניתן לרפא אותו לחלוטין. ילד הסובל מלקות למידה ייאלץ להתמודד איתה במשך כל חייו והיא תשפיע על לימודיו לאורך כל השנים, על העבודה שלו ועוד. עם זאת, יש דרכים שבהן ניתן לעזור לאדם הסובל מליקוי למידה.

אחת הדרכים המקובלות היום לעזור לילדים ומבוגרים לקויי למידה היא מתן הקלות בלימודים ובמבחנים. הקלות אלו נובעות מהבנה שהלקות היא אורגנית ואינה בשליטת הילד, ואין אפשרות לרפא אותה באופן מיידי. לכן, באה הסביבה לקראת האדם הסובל מלקות למידה ומציעה לו הקלות במטלות שהוא מתקשה בהן.

הקלות ללקויי למידה

הקלות ללקויי למידה בבית הספר

ילדים הסובלים מלקות למידה יכולים לקבל הקלות מסוגים רבים במהלך לימודיהם, החל מבית הספר היסודי וכלה בבית הספר התיכון. הקלות אלו נועדו לעזור לילדים להתמודד בעיקר עם מטלות הקשורות בבחינות ועם הקושי לקבל ציונים המשקפים באמת את רמת הידע שלהם. כל ילד יכול לקבל הקלות בהתאם לסוג לקות הלמידה ממנה הוא סובל. ההקלות הנפוצות ביותר הן:
•    הארכת זמן בבחינות (בדרך כלל בעשרים וחמישה אחוזים)
•    הקראה של שאלות הבחינה
•    התעלמות משגיאות כתיב
•    שימוש במילון בבחינות באנגלית
•    הכתבה של התשובות או בחינה בעל פה

יש לזכור שכל תלמיד מקבל התאמות מסוימות לפי לקות הלמידה שלו וקבלת ההקלות אינה אוטומטית. יש לקבל אישורים שונים מטעם משרד החינוך. הדבר נכון במיוחד כאשר מעוניינים לקבל הקלות בבחינת הבגרות.
הקלות בפסיכומטרי ללקויי למידה

בחינת הפסיכומטרי היא מכשול קשה עבור כל אדם, ובמיוחד עבור הסובלים מליקויי למידה. המרכז הארצי לבחינות והערכה, שהינו הגוף המארגן את המבחן הפסיכומטרי, מאפשר ללקויי למידה לקבל הקלות מסוימות, בהתאם לאבחון שלהם. בכל שנה נערכים מבחנים המותאמים ללקויי למידה בשלושה מועדים וחשוב להירשם אליהם מראש עם כל האישורים. ההקלות שניתן לקבל הן מגוונות וכוללות הפסקות בין פרקי הבחינה; הארכת זמן; שימוש במחשבון; וביצוע המבחן בעזרת מחשב.

הקלות באוניברסיטה

ליקויי למידה אינן בעיה רק של ילדים אלא גם של מבוגרים והם באים לידי ביטוי בצורה משמעותית במהלך הלימודים באוניברסיטאות ובמכללות, לכן ניתן לקבל הקלות ללקויי למידה גם במוסדות אלו. כל מוסד נותן הקלות מסוג אחר ולפעמים יש אפילו שונות בין הפקולטות השונות. סוג ההקלות דומה להקלות שנותנים בבתי הספר וניתן לקבל הערכות זמן ושימוש בכלי עזר. על מנת לקבל הקלות אלו יש להצטייד באבחון רשמי של לקות למידה ולפנות מראש למזכירות החוג על מנת לברר מה הזכאות שלכם.

    Scroll to top caret