ילדים וחיזוקים חיוביים

"אם ילד חי עם חיזוקים, הוא לומד לחיות עם עצמו" לאחר יום עבודה ארוך ומייגע, ועם כל העבודה המחכה לך בבית, הדבר האחרון שבא לך זה להיות חיובית. יחד עם זאת, אחד הדברים החשובים ביותר שתוכלי לעשות כהורה, זה להישאר חיובית גם כאשר את מנהלת עם ילדך שיחה שנועדה לתקן

"אם ילד חי עם חיזוקים, הוא לומד לחיות עם עצמו"
לאחר יום עבודה ארוך ומייגע, ועם כל העבודה המחכה לך בבית, הדבר האחרון שבא לך זה להיות חיובית. יחד עם זאת, אחד הדברים החשובים ביותר שתוכלי לעשות כהורה, זה להישאר חיובית גם כאשר את מנהלת עם ילדך שיחה שנועדה לתקן התנהגות.

ילדים וחיזוקים חיוביים

מהי תקשורת חיובית?

תקשורת חיובית היא כלי שנועד לחזק התנהגות חיובית ולהפחית התנהגות שלילית. היא בונה ערך עצמי ומעודדת בטחון עצמי אצל ילדים. החדשות הטובות הן שזה קל ופשוט ליישם, ברגע שלומדים את העקרון. חשוב לזכור שהערך העצמי של ילדים מושפע באופן ישיר ובמידה רבה מאד מהקשר שלהם עם הוריהם. כל ילד זקוק לתחושה שאוהבים אותו ומקבלים אותו, ואת המסרים האלו אפשר לשדר לילדים לא רק במילים אלא גם בדרך שבה מדברים איתם.
ברגע שפיתחתם את ההרגל הקבוע של מתן חיזוקים חיוביים בבית, תראו שהתקשורת נעשית קלה יותר, ושאתם גם מלמדים את ילדיכם דרכים מועילות להתנהל בעולם שלהם בחוץ.

חוקי המשחק

–    כאשר אתה מדבר אל ילדיך, או שהוא מדבר אליך, פנה אליו ושמור על קשר עין.
–    תמיד תאפשר לילדיך לסיים את דבריו עד הסוף.
–    הימנע מתוויות כוללניות (לא מומלץ: "דני אתה ילד רע". כן מומלץ: "דני, זה חוסר אחריות להשאיר את הצעצועים שלך מפוזרים על הריצפה")
–    עזור לילדך ללמוד לדבר באופן חיובי.
–    נסה להתחיל את משפטיך במילת חיזוק, למשל: "דנית, את ילדה מאד נבונה. בואי נדבר על הדרך הטובה ביותר עבורך לוודא שאת מכינה את כל השיעורים שלך". אנשים מגיבים טוב יותר לחיזוקים חיוביים, אבל תוודאו שהמחמאות שלכם אמיתיות, שכן ילדים, כמו מבוגרים, יריחו מחמאות מזויפות.

ילדים וחיזוקים חיוביים: תיקון התנהגות

להלן ארבעת החלקים העיקריים מתוך תכניתו של פרופ. חיים גינות לחיזוקים חיוביים:

1.    הכר במישאלתו של ילדך.
2.    הצג את הגבול בצורה רגועה וברורה.
3.    הצג דרכים בהן משאלתו של ילדך יכולה להתגשם חלקית או במלואה.
4.    עזור לילדך לבטא את התסכול שעולה בו כאשר מציבים לו גבולות "אני יודע שאתה רוצה לראות את תכנית הטלויזיה עכשיו. נוכל להקליט אותה כדי שתוכל לצפות בה לאחר שתסיים את השיעורים"

ילדים וחיזוקים חיוביים: פרסים או שוחד?

חיזוקים משתנים מילד לילד. עליך לדעת מהם החיזוקים שמוערכים על ידי ילדיך ולהשתמש בהם. עוד זמן טלויזיה או מחשב, יציאה לקניון עם חברים, וכד’. אלו דברים שמדברים לרוב הילדים. תוכלו להשתמש בפרסים כאשר ילדך סיים מטלה קשה, או התגבר על קושי במאמץ ניכר, אפילו משהו כמו התאפקות לא לריב עם אחיו במשך שבועיים. אבל אל תבלבלו פרסים עם שוחד! אין להציע פרסים על מטלות שאתם מצפים מילדיכם לבצע באופן יום יומי (כאן השתמשו בחיזוקים מילוליים). השתמשו בפרסים ובחיזוקים מילוליים על מנת לעודד את ילדיכם ולהביע את הערכתכם.

נסו זאת בעצמכם

להלן מספר טיפים בדוקים בתקשורת חיובית:

–    היו תקיפים, רגועים ועקביים.
–    השתדלו לא להתעקש על החלטות קטנוניות ומבזבזות זמן כגון צבע מברשת השיניים.
–    הרגילו את ילדיכם להשתתף במטלות הבית כשהם צעירים. מטלות בונות משמעת עצמית ותחושת אחריות, אך זכרו שייתכן והילדים יזדקקו לתזכורות רגועות על מנת למלא אחר המטלות שלהם.
–    רשימה קצרה של מטלות יעילה יותר מרשימה ארוכה, מבלבלת ומתסכלת. באופן כללי רשימות יעילות יותר מאשר להגיד לילדים מה לעשות. למדו את ילדיכם לסמן לעצמם את המטלות שסיימו.
–    שקפו להם את הרגשתם הטובה כאשר הם מסיימים מטלה כלשהי ("נכון שזה כיף לסיים את כל השיעורים / נכון שכיף לראות את כל הכביסה מקופלת / את החדר מסודר…?")
–    זכרו שישנם ילדים שאינם מסוגלים לעבד מספר רב של הוראות בו זמנית (במיוחד ילדים עם הפרעות קשב וריכוז או קשיי למידה). ראשית, לכדו את תשומת הלב של הילד, אל תדברו אם הוא שקוע בתכנית טלויזיה, ולעולם אל תצעקו מחדר אחד לשני.
–    דברו לאט ובצורה רגועה, זה יעזור לידלך לקלוט יותר ממה שאתם אומרים.
–    וכמובן, אם יש לילדיכם קושי אובייקטיבי כגון הפרעת קשב או ליקוי למידה, ייתכן ויש להם קושי להתארגן. הישארו רגועים ולא ביקורתיים כאשר אתם מסבירים משהו לילדיכם או נותנים להם הוראות.

ג’יימס בולדווין אמר פעם: "ילדים אף פעם לא היו מוצלחים במיוחד בלהקשיב למבוגרים, אבל הם תמיד הצטיינו בלחקות אותם". אם תהיו חיוביים עם ילדיכם, ותתרגלו לחזק את ההתנהגויות החיוביות שלהם, תלמדו אותם כיצד להתנהג בבית ובחוץ.

הכותבת: מיכל אייל, עוסקת בהדרכת הורים למעלה מ 20 שנה. מוסמכת מטעם הארגון הבינלאומי למען ילדים ומשפחות, ארה"ב. כיום מיכל עוסקת בעיקר בהכוונת הורים פרטנית בבית המשפחה (בפורמט "סופר נני") ו/או בקליניקה בנווה אילן, ליד ירושלים או בחיפה.

    Scroll to top caret