ניתוח בקע בדופן הבטן: פתרון בהליך מתקדם

בקע בדופן הבטן, או באנגלית hernia (קילה), הוא פגם בדופן הבטן המתרחש בעקבות חולשה של דופן הבטן. הדבר גורם ליצירה של שק בקע מהמעטפת של חלל הבטן, אליה איברים שונים עלולים להיכנס, כמו מעי, רקמת שומן, כיס שתן או איברים אחרים. ניתוח בקע בדופן הבטן מטפל בבעיה הזו באופן ממוקד,

בקע בדופן הבטן, או באנגלית hernia (קילה), הוא פגם בדופן הבטן המתרחש בעקבות חולשה של דופן הבטן. הדבר גורם ליצירה של שק בקע מהמעטפת של חלל הבטן, אליה איברים שונים עלולים להיכנס, כמו מעי, רקמת שומן, כיס שתן או איברים אחרים. ניתוח בקע בדופן הבטן מטפל בבעיה הזו באופן ממוקד, מדויק ויעיל. הניתוח מסיר את הבקע ומתקן את הנזקים שנגרמו בעקבותיו.

במאמר זה נסביר מהו ניתוח בקע בדופן הבטן, כיצד הוא מתבצע ובאילו מקרים יעלה בו צורך.

מה זה בקע בדופן הבטן וכיצד הוא נוצר?

בקע בדופן הבטן, נקרא גם בקע, טבורי, הוא למעשה חולשה של דופן הבטן באזור הטבור. תופעה זו מביאה ליצירת גוש ונפיחות משמעותית בטבור. הפגם בטבור יכול להיות מולד, או להתרחש במהלך החיים עקב סיבות שונות. הגורמים המרכזיים להיווצרות בקע בדופן הבטן כוללים עלייה בגיל והחלשות הרקמות באזור, עלייה בלחץ הבטני בעקבות מאמץ ממושך, הרמת משאות כבדים, השמנה קיצונית, הריון ולידות, ועוד גורמים נוספים.

בקע בדופן הבטן הוא שכיח ביותר ויכול להופיע בכל גיל והנטייה להיווצרות הפגם היא אינדיבידואלית. לא ניתן לצפות מראש אצל מי הבעיה עשויה להתפתח. הבקע נמצא בשכבה החזקה של דופן הבטן, הנקראת חיתולית, דרכו חודר האיבר אל שכבה חלשה יותר, אשר ברוב המקרים נמצאת ממש מתחת לעור. דרך הבקע בדופן הבטן, עלולים לבלוט איברי הבטן החוצה. ברוב המקרים, לאבחנה של בקע בדופן הבטן דרושה בדיקה גופנית בידי כירורג פלסטי מיומן.

ניתוח בקע בדופן הבטן לטיפול ממוקד

בחלל הבטן קיים לחץ טבעי בכל עת. הלחץ הזה מתגבר במצבים שונים, כדוגמת פעילות גופנית מאומצת, השמנת יתר, שיעול כרוני, עצירות כרונית, הגדלת הערמונית, הצטברות נוזלים בבטן ועוד. לחצים אלה גורמים לאיברים בבטן להדחק אל מחוץ לתחום שלהם אל תוך חלל הבטן. לא קיים טיפול טבעי או תרופתי שמסוגל לתקן בקע בדופן הבטן ולכן הפתרון היחיד למצב זה הוא כירורגי, באמצעות טיפול. ניתוח זה הוא חשוב בעיקר על מנת למנוע סיבוך חמור של כליאת איברים בתוך הבקע. כליאת איברים הוא מצב חירום רפואי ומחייב פניה דחופה למיון על מנת לשחרר את האיברים הכלואים בניתוח דחוף לתיקון הבקע.

כיצד הניתוח מתבצע?

ניתוח בקע בדופן הבטן לרוב מתבצע בעזרת רשת סינטטית, המסייעת בחיזוק דופן הבטן באזור הפגום בו הבקע נוצר. גודל הרשת בה נעשה שימוש בניתוח נבחר לפי מצבו של המטופל ועל ידי שיטת הניתוח. המטרה העיקרית של ניתוח זה היא לאטום את הפתח המאפשר לתוכן האיברים הפנימיים לצאת דרך הבקע במעטפות דופן הבטן.

ניתוח לתיקון בקע מחזיר למקום את האיבר שזלג מחלל הבטן החוצה וסוגר למעשה את הפתח דרכו הוא עבר. ניתוח בקע בדופן הבטן הוא ניתוח נפוצץ למדי שנעשה בתדירות גבוהה. הוא לא אורך זמן רב וכרוך בתקופת אשפוז של כ-24 שעות. ברוב המקרים לאחר כ-6 שבועות ניתן כבר לחזור לפעילות מלאה ללא הגבלה. כמו כן, כדאי לדעת כי בקע בדופן הבטן לא יכול להיעלם מעצמו או להתכווץ. לרוב הבקע דווקא יגדל עם הזמן ולכן חשוב לעבור את הניתוח בשלב מוקדם ולא להמתין להידרדרות המצב.

    Scroll to top caret