התאקלמות מהירה בבית אבות

בית אבות הוא מקום אידיאלי לבני גיל הזהב: מי שכבר אינו מסוגל לחיות לבד בבית ולבצע בכוחות עצמו את כל מטלות היומיום נהנה מסיוע מסביב לשעון ומהשגחה של צוות אחיות ורופאים, ומי שעדיין מלוא כוחו במותניו מרוויח חברים חדשים וגם מסיר מעצמו את העול הכרוך במלאכות היומיום ויכול להקדיש את

בית אבות הוא מקום אידיאלי לבני גיל הזהב: מי שכבר אינו מסוגל לחיות לבד בבית ולבצע בכוחות עצמו את כל מטלות היומיום נהנה מסיוע מסביב לשעון ומהשגחה של צוות אחיות ורופאים, ומי שעדיין מלוא כוחו במותניו מרוויח חברים חדשים וגם מסיר מעצמו את העול הכרוך במלאכות היומיום ויכול להקדיש את זמנו ומרצו לפעילויות מהנות. יחד עם זאת, למרות היתרונות הרבים שגלומים בחיים במושב זקנים, קשישים רבים נרתעים מהשינוי ומעדיפים הישארות בבית על פני מעבר אל מושב זקנים.

בית אבות

הסיבה העיקרית לחשש מפני מעבר אל בית אבות נעוצה בתדמית של המקום. בעבר, בחלק מהמקרים, לתדמית הבעייתית של בית כזה הייתה אחיזה במציאות ואכן חלק מהמוסדות, למרבה הצער, לא העניקו לקשישים את היחס המגיע להם ואת הטיפול המצופה מכל מושב זקנים שהוא. אבל בימינו, והכוונה היא למושב זקנים המפוקח על ידי משרד הרווחה או משרד הבריאות, במקרה של בית אבות סיעודי או לתשושי נפש, אפשר להיות סמוכים ובטוחים שמדובר במקום שלא רק מעניק לקשישים טיפול מסור אלא גם הופך עבורם לבית של ממש.

המעבר אל בית אבות עשוי להיות אירוע טראומתי עבור חלק מהקשישים – אבל עם הכנה נכונה והיערכות מוצלחת המעבר הוא צעד ראשון בדרך חדשה ומלאת הנאות. במיוחד רצוי לתת את הדעת על הימים הראשונים לשהות במושב זקנים ועל תמיכה ועזרה על מנת שההתאקלמות תהיה מהירה וקלה.
שלבים נכונים במעבר לבית אבות

השלב הראשון בדרך להתאקלמות מהירה צריך להתבצע עוד לפני המעבר בפועל: רצוי מאוד שהקשיש יהיה זה שיחליט איזה מושב זקנים מבין בתי האבות העומדים על הפרק יהפוך לביתו החדש. גם אם מדובר בקשיש תשוש נפש או כזה שמצבו הפיזי מקשה עליו את התנועה, רצוי מאוד לקחת אותו לבקר באותו בית אבות שנבחר עבורו, לפחות פעם אחת, על מנת שהוא לא יהווה עבורו טריטוריה זרה לחלוטין ביום המעבר.

כמובן שכדאי שהקשיש ייקח איתו למושב זקנים חפצים אישיים שיסייעו לו ליצור תחושה של בית במקום – תמונות של הנכדים, מזכרות היקרות לליבו, בושם עם ריח אהוב או אפטר שייב עם ניחוח משמח, ובעצם כל דבר שניתן לקחתו אל מושב זקנים ושיוסיף למקום נופך חמים ואישי.

עוד חשוב להקפיד לבקר את הקשיש שעבר למושב זקנים בתדירות גבוהה ככל האפשר, וכשאי אפשר לבקר לשוחח איתו בטלפון. קשישים רבים חוששים בטרם המעבר אל בית אבות כי משפחתם "תשכח" אותם וכי בני משפחותיהם יצמצמו איתם את הקשר ובעצם "יזרקו" אותו אל בית האבות. ביקורים תכופים, שיחות טלפון תדירות, הרעפת חום ואהבה והפגנת אכפתיות יפוגגו את החשש.

גם לאנשי צוות מושב הזקנים תפקיד משמעותי בקליטה מהירה ומוצלחת – ככל שהם יהיו קשובים יותר ויבחינו גם בניואנסים הדקים של ההתנהגות של הקשיש החדש, ויספקו את כל רצונותיו, כך הוא ירגיש מהר יותר שזהו בית אבות ברמה גבוהה וכי מדובר במושב זקנים של ממש.

    Scroll to top caret