ליקויי למידה והפרעות קשב וריכוז

הפרעת קשב וריכוז וליקויי למידה הינם ליקויים, שלעיתים נשזרים זה בזה אך גם יכולים להתבטא בנפרד, המועברים באופן גנטי ונובעים מהקושי של המאובחן להתרכז ולהתמקד בדבר מה לאורך זמן, בוודאי כשמספר גורמים מופעלים בסביבתו. הפרעות מנטאליות אלו הן ליקוי נפוץ והמודעות לו בשנים האחרונות כל כך גבוהה עד כי הורים

הפרעת קשב וריכוז וליקויי למידה הינם ליקויים, שלעיתים נשזרים זה בזה אך גם יכולים להתבטא בנפרד, המועברים באופן גנטי ונובעים מהקושי של המאובחן להתרכז ולהתמקד בדבר מה לאורך זמן, בוודאי כשמספר גורמים מופעלים בסביבתו. הפרעות מנטאליות אלו הן ליקוי נפוץ והמודעות לו בשנים האחרונות כל כך גבוהה עד כי הורים רבים רצים לאבחן את ילדם המגלה בעיות התנהגותיות או לימודיות הקלות ביותר בכיתה, כדי לוודא שמא מדובר בהפרעת ריכוז וקשב או ליקוי למידה כלשהו אחר.

הפרעות קשב וריכוז

כיצד מאבחנים הפרעות קשב וריכוז?

כיום האבחנה של הפרעות קשב וריכוז מחולקת לשלושה תסמינים עיקריים המתארים שתי קבוצות מאובחנות שונות:
1.    קושי להתרכז.
2.    אימפולסיביות והיפראקטיביות.
3.    שילוב של פעלתנות יתר יחד עם הקושי להתרכז.

הקריטריונים על פיהם מאבחנים הפרעות קשב וריכוז של הקבוצה הראשונה:

על מנת לקבוע אם המאובחן סובל מהפרעה של קשב וריכוז עליו לעמוד בשישה מתוך תשעה התסמינים הבאים:
1.    חוסר יכולת לשים לב לפרטים ולדייק, בין אם זה בלימודים או בפעילות אחרת.
2.    הנבחן מגלה קושי להתמיד בביצוע של מטלה מסוימת.
3.    כשהנבחן מגלה תסמינים של חוסר קשב לנאמר לו.
4.    מתקשה להתרכז מספיק זמן בשביל להבין את ההנחיה עד סופה או כאשר מתקשה לסיים עד הסוף מטלה כלשהי.
5.    כאשר הנבחן מתקשה לארגן פעילות או מטלה כלשהי באופן לוגי.
6.    כאשר מדווח כי הנבחן נמנע לעיתים קרובות מכל פעילות הדורשת ממנו מאמץ מנטאלי, כמו למשל עשיית שיעורי בית או למידה למבחן.
7.    נטייה שבשגרה לאבד חפצים או כל דבר בעל ערך וחשיבות.
8.    כאשר כל גירוי, הקטן ביותר, יכול להסיח את דעתו של הנבחן, יכול להיות דלת חורקת או רדיו הבוקע מבעד לקיר של השכנים.
9.    חוסר ארגון ו"מעופפות", כאשר הנבחן הוא שכחן באופן כללי.

הקריטריונים לפיהם מאבחנים הפרעות קשב וריכוז של הקבוצה השנייה:

1.    כשאר הנבחן נוטה להניע ידיים, רגליים או לזוז בכסא באי נוחות בתדירות גבוהה.
2.    כאשר הנבחן נוטה לזוז לא רק על כיסאו, אלא גם לקום, לצאת מהכיתה, וזאת כששאר בני גילו ישובים על הכסא.
3.    הנבחן יכול להראות סימנים של אי נוחות לעיתים קרובות עד להיפראקטיביות כמו ריצה, קפיצה במצבים בהם מצופה ממנו להיות רגוע.
4.    מאובחני קשב וריכוז מקבוצה זו, יגלו לעיתים קושי לשחק או לפעול באופן שלו ורגוע.
5.    היפראקטיביות אשר יכולה להתבטא כאילו הנבחן אנרגטי יותר משאר בני גילו, עם יותר אנרגיות באמתחתו.
6.    בעל שטף דיבור גבוה, ולעיתים עם קושי להפסיקו.
7.    כאשר לנבחן אין את הסבלנות לחכות לסיום השאלה וקוטע את הנשאל עם תשובה.
8.    באותה רוח של העיף הקודם, לנבחן אין את הסבלנות לחכות לתורו בחיי היומיום.
9.    באותה מידה של קוצר בסבלנות, כך גם ניתן לראות תסמינים של התערבות בעיניים שאינם שלו, בין אם זה במטלה כלשהי שמישהו אחר מבצע או בשיחה שאינו משתתף בה.

לצד תסמיני שתי הקבוצות המאובחנות, יש לשאול את השאלות הבאות על הנבחן:

1.    האם התסמינים המדווחים הם עדות להתנהגות הנבחן עוד לפני היותו בן שבע?
2.    האם ההפרעה התפקודית קיימת במקומות שונים בחייו או רק במסגרת אחת?
3.    באילו תחומים בחייו התסמינים של הפרעת קשב וריכוז פוגעים? כמו למידה, ביצוע מטלות בעבודה, התנהגות חברתית..
4.    האם קיימת אבחנה אחרת לתסמינים של הנבחן, כמו למשל: סכיזופרניה, PDD, אוטיזם ועוד, שיכולים להתבטא בפיצול אישיות, חרדות שינויים קיצוניים במצב הרוח..

    Scroll to top caret